• شهریار ، میدان بسیج ، خیابان بابابزرگی
  • 021-65271660-3
  • info@milad-hospital.ir
  • تغذیه مدد جویان

    تغذیه مدد جویان

    تغذیه مددجویان ، این پیشکسوتان عزیز و ارزشمند جامعه از اهمیت خاصی برخوردار است . با توجه به چالش ها و نیازهای بدن در سن بالا ، لازم است اصول خاصی در تغذیه آنان رعایت شود . برنامه ای سالم و متناسب با ذائقه  مددجویان که مناسب و  محدود از چربی و شیرینی و شوری باشد ، می تواند مانع بیماری های مختلف در این سنین شده و باعث حضور بیشتر این عزیزان در جمع خانواده باشد .

    به مددجویان معزز و خانواده های آنان توصیه می کنیم که  نکات تغذیه ای ذیل را لحاظ فرمایند :

    1. تعداد دفعات غذا را بجای ۳ نوبت به ۶ ۵  نوبت افزایش دهید و در هر نوبت مقدار غذای مصرفی کمتر بوده و با حوصله و آرامش میل نمایید .
    2. اگر مشکل هاضمه یا دندان دارید ، غذاهای نرم مثل انواع پوره ، گوشتهای نرم و کاملا پخته ،سوپ ها ، آش هایی که حبوبات زیادی ندارند و آبمیوه طبیعی ، برایتان بسیار خوب است .
    3. برای تهیه غذا ،  قد ، وزن و محدودیت های رژیمی ، تمایلات فردی و موجود بودن  مواد اولیه  مهم هست و حتی با امکانات کم ، سعی کنید غذایی متنوع تهیه کنید
    4. مصرف ادویه زیاد ، غذاهای چرب و سرخ شده ، سس مایونز را محدودتر  نمایید
    5. چای و قهوه  غلیظ و پررنگ مصرف نشود و استفاده از آن ها پس از ساعت ۸ شب محدود شود .
    6. اگر وضعیت مددجو طوری هست که هنگام غذا خوردن با مشکل مواجه می شوند و نمی خواهند در کنار جمع باشند ، به خواسته شان احترام گذاشته و کمکشان نمایید .
    7. اکثر مددجویان دارو استفاده می کنند لذا در خصوص نوع غذا و داروهای مصرفی ، به تداخل احتمالی دارو و غذا توجه داشته باشید .
    8. برخی مددجویان ممکن است مبتلا به فشار خون باشند ، در اینگونه موارد ، غذای کم نمک را تهیه فرمایید .
    9. با توجه به مشکل یبوست در اکثر مددجویان ، مصرف کافی مایعات و مواد پرفیبر نظیر نان کامل و سبوس دار و میوه هایی مثل گلابی رسیده ، آلو و زردآلو اهمیت دارد .

    مواد غذایی مناسب شما :

    • برای صبحانه ، شیر کم چرب  و بخصوص نوع پروبیوتیک آن ، پنیر کم نمک  و گردو ، تخم مرغ ، عسل برای هر روز ، آب میوه طبیعی پرتقال و یا سیب و امثال آن  مفید است . همچنین شیره انگور یا شیره خرما ، ارده و یا حلوا ارده ،  خیار و گوجه ، سیب همراه صبحانه مفید است. 
    • البته در صورت امکان و برای تنوع در صبحانه و یا میان وعده ، این مواد غذایی هم عالی هست :  عدسی  ، آش ، حلیم ، حتی شیر برنج و فرنی ، املت قارچ ، کوکو سیب زمینی و یا کوکو سبزی .  

    *جوانه ها را بصورت تازه و یا بصورت پودر همراه غذا استفاده نمایید .

    • برای ناهار ، مواد غذایی مقوی کم حجم و کم چربی بسیار مطلوب است .

    ماهی قزل آلای کباب شده ، نان سبوس دار ، سالاد فصل ( با روغن زیتون و آبلیمو ) ، سالاد کاهو ،  سینه مرغ کباب شده ، سبزیجات بخار پز مثل هویج ، کدو سبز  ، سبزی خوردن ریز شده ، ، خورش ها مثل خورش فسنجان با سینه مرغ ، خورش کرفس با سینه مرغ ، خورش قیمه و قورمه سبزی ، خوراک لوبیا ، خورش با گوشت شتر مرغ و یا گوشت بوقلمون ، باقالی پلو ، کوفته تبریزی ،   می تواند کفایت تغذیه ای و تنوع لازم را ایجاد کند .

    • برای شام بهتر است غذاهای سبکتر مصرف شود و بهترین زمان صرف شام ، حداق ۲ ساعت قبل از خواب است تا فرصت کافی برای هضم آن وجود داشته باشد .

    عدسی یا دال عدس ،  با روغن زیتون یا کنجد به همراه نان سبوس دار مصرف شود .  فرنی آرد برنج و  فرنی آجیل که از پودر پسته و بادام و فندق بعلاوه آرد برنج و شیر و کمی شکر و دارچین تهیه می شود ، شامی مقوی است .کوکو سبزی با روغن زیتون  ، سوپ جو ، ماهی کبابی یا بخار پز با دورچین سبزیجات مثل هویج و کلم بروکلی و سیب زمینی ،  سبزی پلو با گوشت سینه مرغ و یا بوقلمون و یا شترمرغ ، املت سبزیجات ، معمولا غذاهای سبکی برای وعده شام هستند .

    • میان وعده ها . میان وعده ها نقش مهمی در سلامت مددجویان دارد چرا که بسیاری از سالمندان اشتها به خوردن را تا حدودی از دست می دهند و بر خلاف دوران جوانی ، کمتر میل به غذا دارند .

    این مواد غذایی برای میان وعده سالمندان  توصیه می شود .

    انواع میوه ها ،  شیرینی خرما و کنجد  و  یا کشمش و کنجد  ،  یک لیوان شیر کم چرب و یا شیرسویا با دو عدد خرما ، یک لیوان ماست کم چرب با یک قاشق سبوس گندم و پودر جوانه ها  ، آجیل و کشمش  ،  نخود و کشمش ، یک عدد سیب یا موز ، یک لیوان شیر کم چرب با یک قاشق پودر سنجد ، یک لیوان آب هویج و یا آب سیب تازه و طبیعی ، یک کاسه کمپوت آناناس یا کمپوت مخلوط میوه جات کم شیرینی  .

    • نوشیدنی ها . با توجه به فصل و ساعت های مختلف  روز ، میل افراد به نوشیدنی های گرم و یا سرد متفاوت است .
    • نوشیدنی های ذیل مطلوب است :

    چای بدلیل اینکه باعث کند شدن جذب آهن و بالا رفتن تپش قلب می شود ، بهتر است مصرف آن محدود شود . دمنوش های مناسب عبارتند از  دمنوش بابونه  برای ساعتی بعد از ناهار و ساعتی قبل از خواب  ، دمنوش نعناء که نشاط آور هست ، دمنوش دارچین و زنجبیل  برای ساعتی  بعد از وعده های غذایی که در هضم غذا موثر است ،  دمنوش آویشن یک نوبت در روز ، برای ناشتا و یک ساعت قبل از خواب می توانید از شربت عسل که از یک قاشق عسل طبیعی در یک لیوان آب ولرم تهیه شده است ، استفاده کنید .   دمنوش به و بهارنارنج  هم آرامش بخش است .

    نوشیدنی های سرد نیز که از مواد طبیعی و  در منزل تهیه می شود ، برای سالمندان مفید است . از جمله شربت های مفید ، می توان به موارد ذیل اشاره کرد :  شربت موهیتو  که از عرق نعناء + آبلیمو طبیعی و کمی شکر تهیه می شود ، شربت آلبالو ،  شربت  سکنجبین  که از عسل و سرکه تهیه می شود ، شربت انگور و انار که از آب انگور و آب انار و یا رب انار و شیره انگور تهیه می شود ، شربت بیدمشک که از عرق بیدمشک + آب + شکر تهیه می شود . 
    اگر مبتلا به دیابت هستید:

    • حتما قند خون خود را در منزل با دستگاه چک نمایید.  
    • قند خون ناشتای  مناسب برای شما  باید بین ۷۰ تا ۱۳۰ وقند دو ساعت بعد از غذای  شما باید  از 
      • 180 کمتر باشد.
    • به جای مصرف ۳ وعده غذایی با حجم زیاد ،غذای خودرادر ۳ وعده اصلی و ۳ میان وعده با حجم
    • کم  میل  نمایید.
    • با هریک از وعده های اصلی  و میان وعده ها مقدار مناسبی از سبزیجات مصرف نمایید.
    • انجام ورزش ۱تا ۲ ساعت بعد از مصرف غذا به کاهش قند کمک می کند.
    • بهتر است ازغلات  سبوسدار مانند نان سنگک و بربری ،ماکارونی سبوسدار یا برنج قهوه ای استفاده نمایید.
    • مصرف پلوهای مخلوط مانند لوبیا پلو-عدس پلو سبزی پلو بر مصرف برنج سفید ارجحیت دارد.
    • مصرف روغن ها و چربی ها را محدود نمایید.
    • مصرف نمک را محدود نمایید.

    ضمنا لازم است مددجویان عزیز با توجه به وضعیت جسمانی ، در دوره های زمانی ۶ ماهه یا یکساله ، آزمایشات کنترلی را انجام دهند و در صورت نیاز ، از مکمل های لازم حاوی آهن ، ویتامین د ، ویتامین ث و …   استفاده نمایند .

    ارسال یک پاسخ ←

ارسال یک پاسخ

لغو پاسخ

عکسها